tisdag 21 augusti 2018
MILAN CLUB SVEZIA
AK Design
Konsekvenser

Konsekvenser

Vårt Milan som klubb kommer aldrig dö. Den har funnits i över hundra år och kommer finnas i minst över hundra år till. Milan som klubb kommer aldrig dö i våra hjärtan. Inte mitt och inte i ert, ni som likt jag oftast följer den dagligen från Sverige, ibland på plats där nere.

Det är minst sagt kaos just nu och har varit under allt för lång tid. Man vet inte från dag till dag vad som gäller och man vågar snart längre inte hoppas på för mycket. Tro att det har löst sig till slut med ordentlig ägarstruktur och ledning så att fokus kan vara på själva fotbollen. Känslan just nu är att det vilken dag som helst åter kan uppdagas något helt nytt som slänger klubben i kaos och oss supportar i upplösningstillstånd.

Men det är nu det äkta Milanhjärtat visar sig. Det är nu agnarna från vetet skiljs.

Det är lätt att stå bakom en klubb som vinner liga, slåss ända till slutet om europeiska mästartiteln och har flera spelare alla andra klubbar i världen gärna vill köpa för några triljoner.

Det är tungt att hålla på en klubb som släpar i tabellens bakvatten och knappt klarar ta sig ut i Europa, ens när tabellplaceringen till slut under normala omständigheter skulle ge oss en plats dit.

Men nu är vi där vi är och det är bara för både spelare och oss supportar att bita ihop. Det finns dock risk för konsekvenser med allt detta som sker och har skett.

Minns tillbaka till tiden då ni själva fick Milan rakt in i hjärtat. Det kanske var sättet dem spelade på, sannolikt sättet någon spelare visade sin magi på planen och det var hur San Siro fylldes för att få se detta. Ungdomar världen över har blivit Milanista för evigt tack vare sådant. Men nu har det inte existerat på några år. Nu har mycket av den lockelsen varit osynlig.
Hur övertygad kan en 12-åring i Sverige bli att följa Milan om laget sladdar på åttonde plats i tabellen?
Hur nyfiken är en 15-åring i Libanon på Milan om de inte ens är med och spelar i Europa?

Inte särskilt är min gissning och så som det fungerat i Milan handlar det inte bara om att vi som redan är supportar har missat flera år med minnesvärda ögonblick, vi har tappat en halv generation av potentiella supportar. De har istället sökt sig till andra klubbar.

Man pratar om att bygga upp Milan som varumärke. Det sker inte över en natt med någon turnering i USA eller Kina. Det krävs säsonger av magi där killar och tjejer idag blir så imponerade – så som jag och du en gång blev – att det egentligen inte är ett val som görs, istället är det mycket naturligare än så. Ett hjärta som stannar till med en djup suck av glädje och säger; från och med idag är jag Milan.

AdBlock detekterad!

Var god klicka på din AdBlocker och klicka på undanta denna domän, för att vår webbsidas olika funktioner ska fungera korrekt.